Beweeg en Ontspan Outdoor, een heerlijke training, buiten, waarbij je Beweegt en Ontspant in de natuur van het Burgemeester Hoekstrapark in Rokkeveen, Zoetermeer. Deze Beweeg en Ontspan Outdoor biedt Fysiotherapie Beweeg en Ontspan in 2 periodes per jaar aan; 1 voor de zomervakantie en 1 direct na de zomervakantie. Graag vertel ik in deze blog wat meer over Bewegen en Ontspannen in 1 training; want wat is het nut daarvan?

Wat is het unieke aan Bewegen en Ontspannen in 1 training? Wat is er nu daadwerkelijk anders dan een bootcamp training, een yoga training of een training in de sportschool? Dat is een hele goede vraag en het antwoord is meerdelig!
Het unieke van mijn training(en) is dat in de training(en) er continue een afwisseling is tussen inspanningsoefeningen en ontspanningsoefeningen (Beweeg en Ontspan)!
Maar wat heeft dat dan voor nut? Het is zo dat de combinatie van bewegen en ontspannen (de afwisseling tussen bewegen en ontspannen), ontzettend goed is voor het lichaam en de geest!

Maar waarom is het dan zo goed voor het lichaam en de geest? Het is goed voor het lichaam vanwege de effecten van interval training; je bouwt spiermassa op, het hartsysteem, het longsysteem, eigenlijk alles in je lichaam wordt aangesproken. Daarnaast maakt interval training het mogelijk om langer op een hogere intensiteit te trainen, want het is makkelijker om 7 keer 3 minuten te trainen dan 1 keer 21 minuten (je hebt minder last van spiervermoeidheid).
Het is goed voor de geest vanwege de effecten vanuit de mindfulness, ademhaling en progressieve relaxatie; je wordt er ontspannen en rustig van en kunt beter relativeren in het hier en nu. Een stuk bewustwording. Er is balans in de training en daardoor kom je als persoon ook in balans.

Wat ook uniek is, is het feit dat de training(en) buiten (outdoor) worden gegeven. Heerlijk buiten zijn in de buitenlucht, heeft ongekend veel positieve uitwerkingen. Je word er creatiever van, voelt je geestelijk beter, de zuurstof in de lucht werkt positief op het lichaam, je word er blij van, en zo kan ik nog wel even doorgaan…

De effecten van een “Beweeg en Ontspan” training zijn erg groot en het zijn er ook velen. Voornamelijk zal je ervaren dat er een verbetering is van je lichamelijke en geestelijke conditie. Daarnaast een verbetering van je kracht, lenigheid, figuur, houding en je ontspanning. Ook een stuk bewustwording is een effect. Je weerstand gaat omhoog en je verhoogt je energieniveau. Daarnaast zullen per persoon de effecten ook iets verschillen; de ene persoon ervaart een verbetering van de ademhaling en de andere persoon ervaart een verlichting van stress. Sta open voor ervaringen en je gaat ze vanzelf opmerken!

Persoonlijk heb ik jarenlang meegedaan aan bootcamp trainingen; altijd vol gaan, gaan en nog meer gaan. Ik was er altijd kapot moe van, maar voelde me ook echt wel fitter en sterker worden. Ontspannen voelde ik me zeker niet, sterker nog; ik was altijd nog zo vol adrenaline dat ik maximaal tot 20.00 uur ’s avonds zo’n training kon verdragen om nog enigszins een relaxte nacht te kunnen hebben (zonder eerst uren wakker te liggen van de adrenaline). Sinds ik ben overgestapt naar een afwisseling in de trainingen van bewegen en ontspannen, slaap ik heerlijk na deze trainingen en voel ik me dus meer ontspannen, maar ook fitter; een win-win situatie dus.

En hoe ziet zo’n Beweeg en Ontspan Outdoor training er dan uit? Nou 1 ding is zeker; het is geen kopie van Beweeg en Ontspan Indoor! We kunnen nu natuurlijk veel meer gebruik maken van de natuur, want de training is buiten. Daarnaast zal de training veel minder op matjes zijn en met veel meer afwisseling van materialen, dus de training is zeker anders. De grote lijn (het Bewegen en Ontspannen), wat beide trainingen uniek maken, zit er natuurlijk wel in!
De training is letterlijk Bewegen en Ontspannen! Tijdens het bewegen, gaan we bewegen (dat kan zijn; spierversterkende oefeningen, zoals bijvoorbeeld squats voor billen en benen of bijvoorbeeld push-ups voor armen en borstspieren) en tijdens het ontspannen, gaan we ontspannen. Het ontspannen doen we door oefeningen uit de yoga (bijvoorbeeld de zonnegroet), pilates (bijvoorbeeld specifieke core-stability oefeningen), mindfulness, progressieve relaxatie, autogene training en ademhaling. Dit wordt allemaal door elkaar heen gevlochten, een paar oefeningen inspanning (bewegen) en een paar oefeningen ontspanning.

Kortom; een totaaltraining voor lichaam en geest met heel veel afwisseling. Afwisseling tussen de oefeningen, afwisseling tussen de trainingen en afwisseling tussen de in- en ontspanning. En nu weet je ook nog waarom dat zo goed is voor je!

Interesse in een overdraagbare rittenkaart of een losse les? Klik hier voor alle informatie en geef je op, voor een nieuwe serie “Beweeg en Ontspan Outdoor”, elk voorjaar (voor de zomer) en elk najaar (na de zomer)! Klik hier om je direct in te schrijven!
In een groep trainen toch niet iets voor jou en wil je liever 1 op 1 (Personal Training)? Klik hier voor meer informatie over Personal Training!

Tot ziens buiten! Sportieve en relaxte groet, Maaike