Mediteren, een hoop mensen zweren erbij en ook voor een heleboel mensen is het niet weggelegd. Mediteren is zeker geen “moetje”, maar het kan je wel helpen (het is een tool), om je beter te concentreren, je zelfverzekerder te voelen of beter in balans te krijgen. Er zijn ontzettend veel meditatie oefeningen die ook jou kunnen helpen, in deze blog lees je er alles over!
Van simpele ademhalingsmeditaties, visualisaties tot wandelmeditaties, allemaal “oefeningen” die je zowel thuis alsook op het werk kunt inzetten. Geef jezelf helemaal over en ontvang een boost van energie na het doen van een meditatie!

Mediteren komt van het Latijnse woord “meditare”, wat “overdenken” betekent. Het is niet iets nieuws in onze cultuur, al eeuwenlang zoeken mensen naar manieren om rust in zichzelf te vinden. Vroeger deden ze mediteren / overdenken, ook tijdens het bidden. Maar je hoeft natuurlijk niet perse ergens in te geloven om te kunnen mediteren, iedereen kan het toepassen.
Mediteren is echt een moment in jezelf keren. Het is een techniek die je helpt om mentaal wat meer rust te krijgen, minder stress te ervaren, je beter te concentreren, positievere emoties te voelen en zelfverzekerder te worden. Mediteren is echt een tool, een handvat, om te zorgen voor een beetje stilte in de bovenkamer.
Is mediteren dan zweverig? Nee zeker niet, het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat mediteren goed voor je is! De wetenschap laat zien dat mediteren op allerlei vlakken een positieve invloed heeft. Zo kan mediteren een depressie voorkomen, zijn mensen die mediteren gelukkiger en zijn er sterke aanwijzingen dat mensen die mediteren, een sterker immuunsysteem hebben, minder angst ervaren en een lagere bloeddruk hebben! Doen dus!!!

Tijdens Beweeg en Ontspan Indoor, Beweeg en Ontspan Outdoor, maar ook vaak tijdens mijn Personal Trainingen en soms zelfs tijdens fysiotherapie consulten maak ik gebruik van meditaties, de ene keer kort, de andere keer lang(er). Ik gebruik dan verschillende vormen van meditatie, net wat de persoon op de bank nodig heeft, of net wat ik wil inbrengen tijdens de Beweeg en Ontspan groepstrainingen.
Vaak maak ik gebruik van ademhalingsmeditatie, het focussen op je ademhaling. Ook doe ik geregeld de bodyscan, het volledig scannen van het lichaam vanaf de tenen tot en met de kruin. Loopmediatie heb ik ook weleens toegepast tijdens het geven van Personal Training, en Beweeg en Ontspan Outdoor als ontspanning. Na een pittige serie bewegen buiten, 1 op 1 of in een groep, is het heerlijk om in de buitenlucht ook te ontspannen door middel van een (korte) meditatie. Natuurlijk kun je ook visualisaties doen, zoals bijvoorbeeld het “gronden” tijdens het staan op de vloer, of het voelen van je hart.
Dan heb je ook nog mantrameditatie die je kunt toepassen. Je focust je dan op 1 woord en dat woord gebruik je als een mantra tijdens de meditatie. Dit kun je ook doen met objecten, je focussen op een object (in je hoofd of fysiek voor je), en dit object gebruik je tijdens je meditatie.
Kortom; heel veel verschillende mogelijkheden, kies eruit, wat het beste bij jou past!

Als laatste nog wat handige tips bij het mediteren, wie weet heb je er wat aan 🙂
– Oefening baart kunst uiteraard, dus hoe vaker je het doet, hoe minder snel je wordt afgeleid en hoe makkelijker het gaat
– Begin kort en bouw langzaam op naar steeds langer
– Start in de ochtend met een meditatie, dan heb je er de hele dag profijt van!
– Ga je meditaties niet helemaal analyseren, dan zit je juist teveel in je hoofd in plaats van in je hart
– Vraag niet van jezelf om nergens aan te denken, gedachtes die komen en die gaan weer. Neem dit waar en breng dan je aandacht weer terug naar jezelf (of de oefening)

Weet je nog niet of het wat voor je is of wil je eens kennis maken met de diverse vormen van mediteren? Doe een keer mee met Beweeg en Ontspan Indoor (meer info) of Beweeg en Ontspan Outdoor (meer info) en kom in aanraking met diverse vormen van mediteren!

Meditatieve groet, Maaike